Przekazujemy treść oświadczenia Kolegium Kuratorów CSW ZU.
Oświadczenie Kolegium Kuratorów CSW Zamek Ujazdowski w
sprawie pracy Jacka Markiewicza pt. „Adoracja Chrystusa” (1993)
Kolegium
Kuratorów CSW Zamek Ujazdowski stanowczo sprzeciwia się wszelkim formom
dyskryminowania, zastraszania artystów i grożenia im sankcjami karnymi, a także
ograniczania ich wolności do eksponowania swoich dzieł. Takich działań nie
usprawiedliwia argumentacja osób, w mniemaniu których artysta dopuścił się w
swojej pracy obrazy czyichkolwiek uczuć religijnych. Symbole religijne przynależą
do wspólnego nam wszystkim obszaru kultury wizualnej i każdy twórca ma prawo
odwoływania się do nich w swoich dziełach.
Film Jacka
Markiewicza, pokazywany aktualnie w CSW Zamek Ujazdowski, wchodzi w skład
wystawy "British British Polish Polish. Sztuka krańców Europy: długie lata
90. i dziś". Jest jednym z wielu dzieł, jakie na tej wystawie reprezentują
polską sztukę krytyczną z lat 90. XX wieku.
„Adoracja Chrystusa” jest pracą dyplomową Markiewicza, przygotowaną pod
opieką artystyczna prof. Grzegorza Kowalskiego i obronioną w 1993 roku na
Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Praca
„Adoracja Chrystusa” została włączona do wystawy "British British Polish
Polish. Sztuka krańców Europy: długie lata 90. i dziś" z przyczyn
merytorycznie oczywistych. Jest świadectwem sztuki polskiej tamtego okresu, a
także jednym z najbardziej charakterystycznych
i ważnych dzieł jej nurtu krytycznego.
Dyplom
Jacka Markiewicza, jak również niektóre prace innych artystów z tej wystawy,
tworzących w latach 90. i zaliczanych do przedstawicieli sztuki krytycznej, nie
są łatwe w odbiorze i mogą być uznawane za dyskusyjne lub kontrowersyjne. Nie
znaczy to jednak, że nie powinny być upubliczniane. Wręcz przeciwnie, dyskusję
wokół nich uważamy za ważny element społecznego funkcjonowania sztuki. Mając
jednak na względzie szeroką publiczność CSW umieściło przed wejściem na wystawę
informację, że niektóre prezentowane na niej dzieła mogą zostać odebrane jako
naruszające czyjeś systemy wartości. Jest to ogólnie przyjęta formuła,
stosowana w instytucjach kultury na całym świecie, która z jednej strony
umożliwia widzom galerii czy muzeów podejmowanie na własną rękę
odpowiedzialnych decyzji i unikanie konfrontacji z nieakceptowanymi przez nich
formami wypowiedzi artystycznej, a z drugiej pozwala organizatorom wystaw
respektować statut sztuki jako obszaru wolności ekspresji twórczej.
Mamy
wrażenie, że praca artystyczna Jacka Markiewicza stała się w tym wypadku
jedynie pretekstem do wystąpień medialnych i próby narzucenia represyjnego
modelu relacji publicznych stojącego w sprzeczności z wartościami
demokratycznymi.
Dokonuje
się to kosztem dobrego imienia instytucji publicznej oraz indywidualnego
artysty.
Kolegium
Kuratorów CSW Zamek Ujazdowski
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz